cross

cross

Friday, August 5, 2016

ကားမွာထည္.ေနတဲ့ Octane ဆီဆုိတာဘာလဲ ? 92 , 95 ဆုိတာ ဘာေတြလဲ ? ပရီမီယမ္ ဓာတ္ဆီ ၊ ပရီမီယမ္ ဒီဇယ္ဆီဆုိတာဘာလဲ ?

ဓာတ္ဆီဆုိင္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေရာင္းေနတဲ့ ေအာက္တိန္းဆီ ( Octane ) ၊ 92 , 95 ဆီဆုိတာေလးနည္းနည္းရွင္းျပခ်င္လုိ.ပါ ။

Octane ဆုိတာ......

ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေခၚေ၀ၚေျပာဆုိေနၾကတဲ့ ေအာက္တိန္းဆုိတာ ေရနံနဲ.သဘာ၀ ဓာတ္ေငြ.ကေနလာတဲ့ (Hydrocarbon) ဓာတ္ေပါင္းစုေတြထဲက နာမည္တခုပါ ။
အခု ကားေတြမွာထည္.တဲ့ ဓာတ္ဆီေတြကုိ ဘာေၾကာင့္ ေအာက္တိန္းဆီလုိ. ေခၚၾကတာလဲဆုိရင္ ဓာတ္ဆီ ( Gasoline) ရဲ. အေကာင္းဆံုးေသာ အရည္အေသြးျပည္.မွီ
မမွီကုိ အဲ့ဒီဓာတ္ဆီထဲမွာ ေအာက္တိန္းအေရအတြက္ဘယ္ေလာက္ပါ၀င္သလဲဆုိတာနဲ.တုိင္းတာယူလုိ.ပါပဲ ။ Octane Rating Method လုိ.လဲေခၚသလုိ ၊
Research Octane Number (RON) လုိ.လည္းေခၚၾကပါတယ္ ။ ကားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာလည္း 92 RON , 95 RON ဆုိျပီးကပ္ထားတာလည္း ျမင္ေတြ.ႏုိင္ပါတယ္ ။

Octane Number က ကားအင္ဂ်င္ရဲ.စြမ္းအားနဲ. ဘယ္လုိဆက္ႏြယ္ေနသလဲ .......

ဓာတ္ဆီရဲ. ေအာက္တိန္း အရည္အေသြးအနိမ့္အျမင့္ေတြဟာ ဓာတ္ဆီအင္ဂ်င္တခုရဲ. Compression Ration (ဖိသိပ္မွဳအခ်ိဳး ) နဲ.တုိက္ရုိက္ဆက္သြယ္ေနပါတယ္ ။
ဖိသိပ္မွဳအားေကာင္းတဲ့အင္ဂ်င္တခုထဲကုိ ေအာက္တိန္းနံပါတ္နိမ့္တဲ့ (တနည္း) ဆီအရည္အေသြးနိမ့္တဲ့ ဓာတ္ဆီထည္.လုိက္မိတယ္ဆုိရင္ (Engine Knocking and
Pre-Ignition) ဆုိတဲ့ အင္ဂ်င္မီးေခါက္တဲ့ျပသနာေတြၾကံဳေတြလာရပါတယ္ ။ ဘာေၾကာင့္ ဆီအရည္အေသြးနိမ့္ရင္ အင္ဂ်င္မီးေခါက္ရသလဲဆုိေတာ့ ဓာတ္ဆီအင္ဂ်င္ေတြမွာ
လည္း ေလနဲ.ဆီကုိ ေရာေနွာျပီး Piston ကေနဖိသိပ္ျပီးမွ ပလပ္ကေန မီးပြားခတ္ျပီးမီးေလာင္ရပါတယ္ ။ အဲ့လုိေနရာမွာ ေအာက္တိန္းအရည္အေသြးနိမ့္တဲ့ ဆီကုိအသံုးျပဳ
မိလုိက္တယ္ဆုိ ပလပ္က မီးပြားမခတ္ခင္ Piston ကေနဖိသိပ္လုိက္တယ္ဆုိရင္ပဲ အရည္အေသြးနိမ့္တဲ့ ဓာတ္ဆီဟာ ( Self-Ignition ) အလုိအေလ်ာက္သူ.ဘာသာမီးထ
ေလာင္ကၽြမ္းပါတယ္ ။အဲ့အတြက္ Engine Timing ေတြေအာက္ကုန္ျပီး အင္ဂ်င္မီးေခါက္သံေတြၾကားရပါတယ္ ။ကာလၾကာရွည္လာရင္ အင္ဂ်င္ကုိ အတုိင္းအတာတခု
အထိ ထိခိုက္ေစႏုိင္ပါတယ္ ။

Octane Number ျမင့္ေလေလ Piston ကေနဖိသိပ္တဲ့ Compression Ration (ဖိသိပ္မွဳအခ်ိဳး ) ကုိ ပုိခံႏုိင္ေလေလ ျဖစ္ျပီး ညင္သာေခ်ာေမြတဲ့ အင္ဂ်င္မီးေလာင္ေပါက္
ကြဲမွဳကုိ ျဖစ္ေစပါတယ္ ။ Research Octane Number (RON) ေတြကုိ တုိင္းတာတဲ့ေနရာမွာ 90 ကေန 92 RON ပတ္၀န္းက်င္ ကုိ Regular ပံုမွန္ ဓာတ္ဆီလုိ.ေခၚျပီး ။
95 RON ကေနစလုိ. 96 ၊ 97 ကေန 100 RON ေတြကုိေတာ့ (Premium) ပရီမီယံ ဓာတ္ဆီလုိ.သတ္မွတ္ထားပါတယ္ ။ က်ေနာ္တုိ. ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေတာ့ ေအာက္တိန္းအရည္အေသြး
95 RON ေတြကုိအမ်ားဆံုးေရာင္းခ်ေနျပီး အျခားဖြံ.ျဖိဳးျပီးႏုိင္ငံေတြမွာေတာ့ 95 အထက္ ေအာက္တိန္းနံပါတ္ျမင့္တဲ့ ဆီအမ်ိဳးအစားေတြကုိ အသံုးျပဳၾကပါတယ္ ။

မွတ္ခ်က္အေနနဲ.ကေတာ့ အင္ဂ်င္ရဲ. ဖိသိပ္မွဳအရည္အေသြး တနည္းအင္ဂ်င္ပါ၀ါျမင့္တဲ့ကားေတြမွာ ပရီမီယံအဆင့္ ေအာက္တိန္းနံပါတ္အျမင့္ ဓာတ္ဆီေတြကုိအသံုးျပဳသင့္ျပီး ၊
အင္ဂ်င္ပါ၀ါက်ေနတဲ့ကားေတြမွာေတာ့ ေအာက္တိန္းနံပါတ္အျမင့္ ပရီမီယံဂရိတ္ဓာတ္ဆီကုိအသံုးျပဳရင္ေတာင္ အက်ိဳးေက်းဇူးအနည္းငယ္ပဲရရွိမွာျဖစ္ပါတယ္ ။
ဒါက Octane ဆီေခၚ ပရီမီယံ ဓာတ္ဆီအေၾကာင္းပါ ။

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ပရီမီယံ ဒီဇယ္ဆုိတာ

ဓာတ္ဆီအရည္အေသြးကုိ ေအာက္တိန္းနံပါတ္နဲ.တုိင္းတာလုိ. ( Octane ) ဆီဆုိျပီး ျမန္မာႏုိင္ငံက လူေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားသိၾကပါတယ္ ။ အဲ့ဒီလုိပဲ ဒီဇယ္ရဲ.အဆင့္အရည္အေသြး
ကုိတုိင္းတာတဲ့ ယူနစ္တခုရွိပါတယ္ ။အဲ့ဒါကုိေတာ့ ဆီတိန္းနံပါတ္ ( Cetane Number ) လုိ.ေခၚပါတယ္ ။ က်ေနာ္ျမင္ဖူးသေလာက္ ဆီဆုိင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဆီတိန္းနံပါတ္ဆုိျပီး
ေဖာ္ျပထားတာမေတြ.ရပါဘူး ။ ဒီဇယ္ကုိေတာ့ အေျခခံအားျဖင့္ ဓာတ္ဆီလုိပဲ ဆီတိန္းနံပါတ္ဘယ္ေလာက္ပါ၀င္သလဲဆုိတာနဲ.တုိင္းတာျပီး ဆီထဲမွာ အျခား Energy ဘယ္ေလာက္ပါသလဲ
ေစးပ်စ္နွဳန္းဘယ္ေလာက္ရွိသလဲ ၊ ေခ်ာဆီအဆင့္ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲ ၊ ဆာလဖာ ပါ၀င္မွဳနွုန္းအနည္းအမ်ားဘယ္ေလာက္ရွိသလဲဆုိတာေတြပါ တုိင္းတာျပီး ပံုမွန္ ဒီဇယ္ ၊ ပရီမီယံဒီဇယ္
ဆုိတဲ့ စံႏွဳန္းေတြသတ္မွတ္ပါတယ္ ။

အင္ဂ်င္အေပၚ ပရီမီယံဒီဇယ္ရဲ. သက္ေရာက္မွဳကေတာ့ အေပၚက ဓာတ္ဆီအင္ဂ်င္မွာ ေအာက္တိန္းအရည္အေသြးအနိမ့္အျမင့္ေပၚမူတည္ျပီးသက္ေရာက္သလုိပါပဲ ။

ပံုမွန္အရည္အေသြး ဒီဇယ္ေတြမွာ ဆီတိန္း (Cetane Number ) 40 -45 ေလာက္ရွိျပီး ၊ 53-55  ကေနျပီး ဆီတိန္းနံပါတ္အျမင့္ ဆီေတြကုိေတာ့ (Premium Diesel ) ပရီမီယံ ဂရိတ္ဒီဇယ္ဆုိျပီး
စံႏွဳန္းသတ္မွတ္ထားပါတယ္ ။

ဒါကေတာ့ ပရီမီယံဒီဇယ္အေၾကာင္းပါ ။

အခ်ဳပ္ေျပာရရင္ ဓာတ္ဆီအရည္အေသြးအနိမ့္အျမင့္ကုိ (Octane Number )နဲ.တုိင္းတာျပီး ၊ ဒီဇယ္အရည္အေသြးအနိမ့္အျမင့္ကုိ ( Cetane Number ) နဲ.တုိင္းပါတယ္ခမ်ာ ။

စာဖတ္သူ မိတ္ေဆြညီကုိေမာင္နွမမ်ားအားလံုး နည္းပညာဗဟုသုတ တုိးတက္ၾကပါေစ ။


0 comments:

Post a Comment