cross

cross

Sunday, June 19, 2016

သံသယ၌သက္၀င္ျခင္း..(သို႔မဟုတ္) လြတ္လပ္စြာေတြး

သံသယ(doubt ) ဆိုတာရွိလို႔ပဲလြတ္လပ္စြာေတြးျခင္းမ်ိုး(free speculation )ျဖစ္လာပါတယ္,ဒီလိုလြတ္လပ္စြာေတြးျခင္းေျကာင့္ပဲ သံသယဆိုတာရွိလာတာပါ, ဆိုေတာ့အနွီအဂၤါရပ္နွစ္ပါးဟာ  အညမညသေဘာနဲ႔ယွက္ႏြယ္ေနတဲ့ ဒသနေဗဒလကၡဏာရပ္မ်ားလို႔ က်ေနာ္တို႔ေယဘူယျပဳမယ္ဆို လြန္မယ္မထင္ပါဘူး။

သံသယ၀ါဒ(skepticism)ဟာ ဒသနေဗဒနယ္မွာအရွိန္အဟုန္နဲ႔သေႏၶတည္ခဲ့တာ ျကာခဲ့ျပီေကာဗ်ာ, လြန္ခဲ့တဲ့ဘီစီနွစ္ကာလမ်ားဆီကတည္းက ဂရိမွာပဲျကည့္ျကည့္, အိႏိၵယမွာပဲရွာရွာ သံသယ၀ါဒနဲ႔သံသယ၀ါဒီေတြကိုတနည္းမဟုတ္တနည္းေတြ႔နိုင္ျမင္နိုင္တာလည္းလက္ေတြ႔ပါပဲ, အစြန္းေရာက္ radical | hard skepticim နဲ႔ အလယ္အလတ္ soft |liberal skepticismဆိုတာပဲကြာပါမယ္, တကယ့္တကယ္ေတာ့ သံသယဆိုတာ ဒသနေဗဒရဲ့အသက္လို႔ေတာင္ဆိုခ်င္ဆိုနိုင္သလို  သူ႔ကို ဘာသာေရး(religion )နဲ႔ကြာျခားသြားေစခဲ့တဲ့အဂၤါရပ္တစ္ခုလည္းျဖစ္ပါတယ္။

သံသယ၀ါဒရဲ့ပံုပန္းသ႑န္ကို အေနာက္တိုင္းဒသနေဗဒအစ ဘီစီ(၆)ရာစု ေသးလိစ္ Thales တို႔ရဲ့ မိုင္ေလးရွင္းေခတ္ကစေတြ႔တယ္လို႔ေတာင္ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္, အားလံုးသိတဲ့အတိုင္း ဂရိရဲ့အေတြးအေခၚအစဟာ  စိတ္ကူးယဥ္ဒ႑ရီသေဘာ Myths ေတြပါ,သူလည္းအေရွ့တိုင္းကေ၀ဒစာေပမ်ားမွာလိုပဲ မေရတြက္နိုင္တဲ့ နတ္ဘုရားအထီးအမေတြနဲ႔သူတို႔ေစာင့္ေရွာက္တယ္ဆိုတဲ့ သက္မဲ့အရာေတြကိုယံုျကည္ျကတာပါ, ဘယ္လိုေသာသဘာ၀ျဖစ္ရပ္ေတြကိုမဆို ဒီနတ္ဘုရား gods,deities ေတြေျကာင့္လို႔ယူဆထင္ျမင္ျကပါတယ္,ဒါေပမယ့္ ဒီလိုေရွးရုိးဒ႑ာရီလာအယူအဆေတြအေပၚမွာ မိုင္းေလးရွင္းေတြးေခၚသူ Miletus thinkersေတြကလက္ခံခ်င္ပံုမေပါက္ပါ, ေစာဒနာေတြလည္းမ်ားစြာတက္ျကတာ က်ေနာ္တို႔အေထာက္အထားေတြ႔ရပါတယ္,တကယ္ေတာ့ ထိုေခတ္ထိုအခါကသဘာ၀မက်တဲ့  သဘာ၀လြန္ေတြ celestial beings ေတြနဲ႔ေလာကပုစၦာမွန္သမ်ွေျဖရွင္းဖို႔ျကိုးစားျကသူေတြအထဲ က်ေနာ္ရဲရဲေျပာနိုင္တာတစ္ခုကေတာ့ မို္င္ေလးရွင္းသင္ကာမ်ားဟာ 'လြတ္လပ္စြာေတြး'သူမ်ားဆိုတာကိုပါပဲ, ေသးလိစ္,အနက္စီမန္းဒါး Anaximender, စတဲ့ဖရီးသင္ကာေတြဟာ ေလာကအေျကာင္း,ကမၻာ့အေျကာင္းစတာေတြကို သူတို႔ေခတ္သူတို႔အခါကအစဥ္အလာယံုျကည္မူ႔ကေနခြာလို႔ ေတြးေခၚေမ်ွာ္ျမင္ခဲ့ျကပါတယ္, တကယ္ေတာ့ သူတို႔ဟာ ေရွးရုိးစြဲ ကြန္ဆာေဗးတစ္အျမင္ေတြကို သံသယထားခ်ဥ္းကပ္ရာကေနရွဳေထာင့္ေျပာင္းသံုးသပ္မူ႔ေတြ က်ေနာ္တို႔ new generation အတြက္ေပးခဲ့တယ္လို႔ေတာင္ဆိုခ်င္ပါတယ္, သူတို႔ေျကာင့္သာဒသနေဗဒဖီေလာ္ေဆာ္ဖီဆိုတာ ကမၻာေျမမွာေျခခ်ခဲ့တာပါ, ဒါဟာ လြတ္လပ္စြာေတြးျခင္းနဲ႔သံသယရဲ့ စပ္ဆက္မဴ႔ေျကာင့္ရလာတဲ့ result တစ္ခုဆိုရင္က်ေနာ္တို႔ျငင္းဖို႔တကယ္ကိုခက္ပါလိမ့္မယ္။

တစ္ခုေတာ့ရွိပါတယ္,မိုင္ေလးရွင္းသင္ကာေတြရဲ့ကမၻာ့အေျကာင္းတေစ့တေစာင္းအေျဖထုတ္တာမွန္သလားဆိုေတာ့, လံုးေစ့ပတ္ေစ့ေတာ့မမွန္တာအေသအခ်ာပါပဲ,ဒါေတာင္ ေသလိစ္ဟာ ေနျကတ္ျခင္းကိုျကိုတင္ျပီးတိတိက်က် predit လုပ္ခဲ့တယ္လို႔သိရပါတယ္,ဘယ္အျကားအျမင္နဲ႔ပရေလာကသားေတြေျကာင့္မွမဟုတ္ပါဘူး,တကယ့္ကိုသိပၸံနည္းက်တဲ့နကၡတၱရွဳေထာင့္ကပါပဲ,က်ေနာ့္အျမင္ေတာ့ဒီဘီစီ၆ရာစုက ဖရီးသင္ကာတစ္စုဟာ အခုေခတ္၂၁ရာစုရဲ့အစဥ္အလာေဟာင္းဥခြံ ထဲကေန(မွန္၏မွား၏ကိုယ္တိုင္မသံုးသပ္ပဲ)ေဖာက္ထြက္မေတြးနိုင္တဲ့ လူ႔ဗာလတစ္ခ်ိဳ႔ထက္ေတာ့သာတယ္ဆိုတာပါပဲ, တကယ္ေတာ့ အေတြးအေခၚဆိုတာ မွန္ျခင္းမွားျခင္းထက္, ေရွးေဟာင္းစာေပလူေတြဆိုခဲ့မိန္႔ခဲ့ဆိုခဲ့တာေတြကို သံသယမထား,အနက္လက္စစ္မလုပ္ဘဲလက္ခံတာထက္, မိမိရွဳေထာင့္ကေနေတြးေခၚေမ်ွာ္ျမင္တင္ျပတက္ဖို႔ပဲအဓိကလို႔ယူဆပါတယ္, ေသးလိစ္အစျပဳလို႔အရစၥတိုတယ္,တိုလမီအကုန္လံုး ကမၻာကိုပံုေဖာ္မူ႔မွားယြင္းခဲ့သမ်ွ  ဘရုနိုနဲ႔ဂယ္လီလီယိုလက္ထက္မွအမွန္တရားနဲ႔နီးစပ္ခဲ့တာပါ, အေတြးအေခၚဟာမွားနိုင္ေျခ,လြဲနိုင္ေျခရွိပါတယ္, မွားမွာဆိုးလို႔က်ေနာ္တို႔မေတြးရင္ ဒုံရင္းအေျခအေနကေနတက္လာမွာမဟုတ္ေတာ့သလို အခန္႔မသင့္ရင္လူ႔မ်က္နွာပါေပ်ာက္သြားနိုင္ပါတယ္, စပ္ဆက္လို႔ မွားယြင္းမူ႔ကိုေျကာက္ျခင္းဟာတိုးတက္မူ႔ကိုရပ္တန္႔ေစတယ္( a panic of error is a death of progress )ဆိုတဲ့ ဂ်ာမန္နာမ္၀ါဒီျကီး ေဟဂယ္ Hegel ရဲ့စကားေလးလည္းသတိရပါတယ္။

ဘယ္လိုျဖစ္ျဖစ္ ဒသနေဗဒရဲ့အသက္ဟာ သံသယနဲ႔လြတ္လပ္စြာေတြးျခင္း(doubt and free speculation )ပဲျဖစ္တယ္ဆိုတာေပၚလြင္ပါတယ္,တဖက္ကသူတို႔နဲ႔ဆန္႔က်င္ဘက္ေတြျဖစ္တဲ့ မ်က္ကန္းယံုျကည္မူ႔နဲ႔ တရားေသသေဘာတရား(blind faith and dogmatism )ကေတာ့ ဒသနေဗဒရဲ့ရန္သူေတြ (the enemies of philosophy )လို႔ပဲက်ေနာ္ေတာ့ မွတ္ယူပါတယ္,ဒါေတြဟာဒသနေဗဒသာမက လြတ္လပ္စြာေတြးသူ,ေတြးခ်င္သူမည္သူမဆိုရဲ့ ရန္သူေတြဆိုလည္းမွန္ပါရဲ့,မွန္ေနပါရဲ့။  ။
(ဆက္ပါမည္)

With Respect
#Nyikyaw (#မွတ္စုျကမ္း)

0 comments:

Post a Comment