မေန႔က ဆရာဟန္ရဲ႕ ပုစာၦေလး (ေအာက္ကပုစၦာ)ကို ျမင္မိေတာ့ ဖတ္ဖူးတဲ့ ဂိမ္းသီအိုရီေဆာင္းပါးေလးကို ျပန္သတိရသြားတယ္။ ဒီလိုပုစၦာမ်ဳိးက ဂိမ္းစည္းမ်ဥ္းေျပာင္းသြားတာကို ဥပမာျပခ်င္တဲ့အခါ သံုးတတ္တဲ့ပုစၦာမ်ဳိးပါ။
အမွန္က 1000 အကိုက္ပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ အေဖ့ကို ျပန္ဆပ္ဖို႔ 490၊ အေမ့ကို ျပန္ဆပ္ဖို႔ 490 ဆိုၿပီး စဥ္းစားတဲ့အခါ (490 + 490 + လက္က်န္ 10 = 990 ဆိုၿပီး) 10 ေပ်ာက္သြားပါတယ္။
ဘာျဖစ္လို႔ပါလဲ။ 1000 ေပၚမွာ အေျခခံတြက္လို႔ပါ။ ေပးေငြ (1000) မွာ အေျခခံတြက္သေရြ႕ 10 က ေပ်ာက္ေနဦးမွာပါ။ တကယ္လို႔သာ ဖိနပ္ဖိုး (970) မွာသာ အေျခခံတြက္ရင္ ကိုက္ပါတယ္။ ဖိနပ္ဖိုး + ကိုယ္ယူထားတဲ့ေငြ = 970 + 10 = 980 ၊ အေၾကြးဆပ္ရမွာလည္း 980 ... ကြက္တိပါပဲ။ ဒါမွမဟုတ္လည္း ဖိနပ္ဖိုး + အေဖ့ေပးေငြ + အေမ့ေပးေငြ + ကိုယ္ယူထားတဲ့ေငြ = 970 + 10 + 10 + 10 = 1000 ... ဒါလည္း ကိုက္တာပါပဲ။
ေျပာခ်င္တာက ဒုတိယပိုင္းမွာ အေျခခံထားတာက ဖိနပ္ဖိုးပါ။ ေပးေငြ မဟုတ္ပါဘူး။ စည္းမ်ဥ္းေျပာင္းသြားပါၿပီ။ ဒါကို စည္းမ်ဥ္းေဟာင္းအတိုင္း (ေပးေငြအတိုင္း) လိုက္တြက္ရင္ အေျဖမွန္ မရပါဘူး။
လက္ေတြ႕မွာ ဂိမ္းတခုစီအတြက္ သက္ဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းေတြ ရိွပါလိမ့္မယ္။ ဆိုေတာ့ အေျဖမွန္ခ်င္ရင္ သူ႕စည္းမ်ဥ္းအတိုင္း ေဆာ့မွ (စဥ္းစားမွ) ရပါလိမ့္မယ္။ အဲလိုမွ မဟုတ္ရင္လည္း ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့အေျဖရဖို႔ ဂိမ္းစည္းမ်ဥ္းေတြကို ကိုယ္စိတ္ႀကိဳက္ေရးဆဲြဖို႔ပါပဲ။
ဥပမာ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုဟာ ဂိမ္းအသစ္၊ စည္းမ်ဥ္းအသစ္ပါ။ ဒါကို (စည္းမ်ဥ္းအသစ္ကို) စစ္အာဏာရွင္အုပ္စုက မႀကိဳက္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဂိမ္းကို ဖ်က္ပါတယ္။ 1990 ေရြးေကာက္ပဲြဆိုတဲ့ ဂိမ္းအသစ္ကို ထပ္လုပ္ပါတယ္။ ႏိုင္မယ္ထင္လို႔ လုပ္တဲ့ဂိမ္းမွာ စစ္အာဏာရွင္ေတြ ၀က္၀က္ကဲြ ရံႈးပါတယ္။ အဲဒီေတာ့လည္း (သူတို႔လိုခ်င္တဲ့ရလဒ္ကို မရလို႔) အဲဒီ့ဂိမ္းကို ထပ္ဖ်က္ျပန္တယ္။ စိတ္ႀကိဳက္ဂိမ္းတခုကို ထပ္ေဆာ့ျပန္တယ္။
ဒါေပမဲ့ အဲ့ဒီဂိမ္းက သူတို႔သာ ႀကိဳက္တာ (အက်ဳိးအျမတ္ရၿပီး က်ိက်ိတက္ခ်မ္းသာေနတာ) .... ျပည္သူေတြေရာ ႏိုင္ငံတကာကေရာ မႀကိဳက္ပါဘူး။ ရလဒ္အေနနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာမွာဆို အစိုးရအရာမ၀င္တဲ့ (စင္ကာပူကိုေတာင္ ေက်ာ္ၿပီး သြားလို႔မရတဲ့) လူမေလး ေခြးမခန္႔ အစိုးရတခု၊ ျပည္တြင္းမွာဆို ျပည္သူေတြေပၚ အာဏာေတြ ပက္ပက္စက္စက္ျပႏိုင္ေပမယ့္ ၾသဇာေတာ့ တစက္ေလးမွ မရိွတဲ့ အစိုးရတရပ္ ျဖစ္လာပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ထြက္ေပါက္ရွာတဲ့အေနနဲ႔ စိတ္ႀကိဳက္စည္းမ်ဥ္းေတြ ဆဲြၿပီး ဂိမ္းအသစ္တခု ထပ္လုပ္ျပန္တယ္။ 2008 နာဂစ္ေျခဥနဲ႔ 2010 ေရြးေကာက္ပဲြပါ။ ေဒၚႀကီးစုဟာ ဂိမ္းစည္းမ်ဥ္းအသစ္ေတြကို လက္ခံၿပီး ၀င္ၿပိဳင္ပါတယ္။ (က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ေရႊမင္းသမီးေလး စုတ္ျပတ္သတ္ေနတဲ့ ဇာတ္ညြႊန္းအတိုင္း ၀င္ကမယ္ဆိုေတာ့ ရင္နာတာေပါ့ဗ်ာ) သိၾကတဲ့အတိုင္းပါပဲ .... ဒီပဲြမွာလည္း (2015 ေရြးေကာက္ပဲြမွာလည္း) စစ္အာဏာရွင္အုပ္စု လိုခ်င္တဲ့ ရလဒ္ျဖစ္မလာပါဘူး။ တႏိုင္ငံလံုး နီသြားခဲ့ပါတယ္။
အဲေတာ့ ဘာျဖစ္လဲ။ ေဒၚႀကီးစုတို႔ အာဏာရကတည္းက ကစားကြက္ပ်က္ေအာင္ အကြက္မ်ဳိးစံုေရြ႕ပါေတာ့တယ္။
ေနာက္ဆံုးအကြက္ကေတာ့ ဆရာဦးကိုနီကို လုပ္ႀကံျခင္းပါ။ စစ္အာဏာရွင္အုပ္စုအေနဲ႔ ဒါ ... strategic move လို႔ ယူဆၿပီး ေရြ႕တာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဂိမ္းသီအိုရီမွာ strategic move ဆိုတာ တဖက္လူရဲ႕ ေရြ႕ကြက္ (ဦးတည္ဖက္)ကို ေျပာင္းသြားေအာင္၊ ဒါမွမဟုတ္ တဖက္လူကို ကိုယ္ကစားခ်င္သလို လိုက္ကစားေအာင္ စေရြ႕တဲ့အကြက္ပါ။ ေနာက္တခုက strategic move ရဲ႕ သေဘာက ကစားပဲြရဲ႕ pay off ကို ေျပာင္းသြားေစတာ မဟုတ္ဘဲ outcome ကိုသာ ေျပာင္းေစတာပါ။
ဥပမာ စစ္ေအးေခတ္မွာ ရုရွက ေနတိုးကို ၀င္တိုက္မယ္ဆိုပါဆို႔။ ေနတိုးသာ သာမန္ေျမျပင္စစ္အတိုင္း ခုခံမယ္ဆို ရံႈးပါမယ္။ တကယ္လို႔ နယူးကလီးယားလက္နက္သံုးမယ္ဆို ... ႏွစ္ဖက္လံုး နာပါ့မယ္။ အဲေတာ့ ေနတိုးဘာလုပ္မလဲ။ ငါ့ လာမတိုက္နဲ႔၊ လာတိုက္ရင္ နယူးကလီးယားနဲ႔ ျပန္ေဆာ္မယ္ဆိုၿပီး လုပ္ပါတယ္။ (ယံုၾကည္ေအာင္ေတာ့ လုပ္ရပါတယ္) ဒီေတာ့ ရုရွားက အသာပဲ ပိုေနၿမဲ က်ားေနၿမဲ ေနပါေတာ့တယ္။ ဆိုေတာ့ ေနတိုး (အေမရိက)ရဲ႕ နယူးကလီးနဲ႔ ျပန္တိုက္မယ္ဆိုတာ strategic move ပါပဲ။ တဖက္ကို ကိုယ္ျဖစ္ေစခ်င္သလို လုပ္ႏိုင္တဲ့သေဘာပါ။ pay off မေျပာင္းေစဘဲ outcome ကိုပဲ ေျပာင္းေစတာပါ။
ဒါေပမဲ့ အားနည္းခ်က္ ရိွတာက ကိုယ္က စေရြ႕ရတာျဖစ္လို႔ အေျခအေနကန္႔သတ္ခ်က္ရိွတယ္။ ၿခိမ္းေျခာက္ရင္၊ ကတိေပးထားရင္ အဲဒီ့အတိုင္း လိုက္လုပ္ရေတာ့မယ္၊ ေနာက္ျပန္ဆုတ္လို႔ မရေတာ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ တဖက္ရဲ႕ အလားအလာကို ႀကိဳတင္မွန္းႏိုင္မယ္ဆို အလြန္ထိေရာက္တဲ့ဗ်ဴဟာတခု ျဖစ္လာမယ္လို႔ ဂိမ္းပညာရွင္ေတြက ဆိုပါတယ္။
ဆိုေတာ့ ဆရာဦးကိုနီကို လုပ္ႀကံတာဟာ တဖက္ရဲ႕ ေရြ႕ကြက္ကို မွန္းႏိုင္တယ္လို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ထင္လို႔ ေရြ႕ၾကည့္တာလားဆိုတာ ေတာ္ေတာ္စိတ္၀င္စားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။
ဒါမွမဟုတ္ ... ဘာမွမသိဘဲ၊ ဂိမ္းအေျခအေနကို အမွန္မသိဘဲ အရင္ဂိမ္းစည္းမ်ဥ္းအေဟာင္းနဲ႔ တြက္ၾကည့္တာမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
အင္း .... ဂိမ္းအေျခအေနကို အရင္တိုင္းလို႔ ယူဆၿပီး ေပ်ာက္သြားတဲ့ အာဏာတစ္ဆယ္ဖိုးကို လိုက္ရွာတာမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ပိုၿပီးေတာင္ျဖစ္ႏိုင္ပါေသးတယ္။